Followers

Tuesday, April 13, 2010

Doa Perlindungan dari Bencana

Doa Perlindungan dari Bencana

Bacalah 3 kali pagi dan 3 kali petang:

Bismillaahi ‘alaa diinii wanafsii wawaladii wa-ahlii wamaalii
Terjemahan: Dengan nama Allah, (aku memohon perlindungan) mengenai agamaku, hidupku, anak-anakku, keluargaku dan kekayaanku.

Fadhilat

Hadhrat Ma'qal bin Yasaar r.anhu meriwayatkan: Sekali saya mengungkapkan kebimbangan saya kepada Rasulullah s.a.w. terhadap LIMA perkara dalam hidup saya.
Saya takut bahawa saya akan menyeleweng daripada Siraatul-Mustaqiem (jalan yang lurus).
Yang kedua adalah mengenai HIDUP saya. Saya takut bahaya atau penyakit akan menimpa saya.
Yang ketiga adalah tentang ANAK-ANAK saya bahawa mereka akan menderita kerugian ke atas Agama atau duniawi.
Kebimbangan keempat adalah mengenai ISTERI saya, bahawa dia juga mungkin menderita kerugian fizikal ataupun kerohanian/spiritual.
Kebimbangan kelima saya adalah mengenai KEKAYAAN saya, takut berlaku berlaku kehilangan pendapatan atau harta benda.
Selepas mendengar ketakutan, Rasulullah s.a.w. mengajarkan doa di atas. (Kanzul Ummal, Volume 2. Page 636).

No comments:

Post a Comment